Jak jsem si hledal práci - výběr

Aktuálně je pracovních nabídek nadbytek a firmy neustále hledají nové lidi. Dá se říct, že pokud bych nebyl zaměstnaný, je to má vlastní chyba. Kde ale v dnešní době práci hledat a jak poznat, že pro mě bude pozice i zaměstnavatel dobrou volbou? Na to se zaměřím v tomto článku.

Díky internetu je hledání práce hračkou a procházení pozic je dostupné doslova na dlani. V první řadě je třeba si definovat, jakou práci a pozici vůbec chci. Co mě baví, co mě zajímá, co bych chtěl dělat na denní bázi? Ale především, do jakého týmu lidí a jaké kultury chci vstoupit? To vše jsou otázky, na které musím hledat odpovědi.

Cesta mlha

Přátelé a rodina

Ne vše je nutné řešit přes internet, protože mnoho z nás má svou vlastní síť, tedy přátele a rodinu. Nejen, že přímo oni nás mohou odkázat na zajímavé pozice, jež by mohli naplnit naše představy, ale zároveň znají spousty lidí, kteří mohou být důležitým článkem pro klíčový kontakt. Je tedy možné nejprve využít své blízké okolí a poptat se ústně, zvláště ve chvíli, kdy chci setrvat v místě bydliště.

Problém tohoto řešení je minimum vstupních údajů, a pokud je mi doporučena nějaká práce či firma, stejně je dobré si ji proklepnout. Od jedné osoby vždy obdržím pouze limitovaná data založená na vnímaní reality dané osoby. Tím chci říct, že když mi kamarád řekne “Náš šéf je fakt idiot”, v reálu to tak vůbec nemusí být a je to jen jeho omezený pohled vytvořený na základě jeho předchozích zážitků a vnímání světa. Například, když budu lenoch a můj šéf po mě chce abych dělal svou práci, pak ho můžu vyhodnotit jako idiota. Čím více různorodých vstupních dat od různých osob obdržím, tím ucelenější obrázek si mohu udělat.

Praha z mostu

Jdeme online

Dále lze využít staré způsoby hledání práce, jako jsou třeba inzeráty v novinách. Ano, kus papíru s textem a obrázky je stále realitou a může informovat o zajímavých, lokálních pozicích. Přesto bych se ale zaměřil spíše do online světa, pokud umím ovládat počítač a chápu, jak funguje internet, protože nejvíce relevantních informací najdu právě tam.

Jobs.cz je asi největší a nejznámější český portál s nabídkami práce, takže s hledáním práce bych začal zde.

Prace.cz, jenprace.cz a volnamista.cz mohou být další alternativy.

Startupjobs.cz se zaměřuje na začínající společnosti nebo menší společnosti s několika zaměstnanci. Najdete zde příležitosti především v moderních, dynamických prostředích.

Atmoskop.cz je skvělý nástroj pro vyhledávání práce. Nejen, že zde naleznete nabídky volných pozic, ale především jsou zde i hodnocení společností od jejich zaměstnanců. Díky tomu lze nahlédnout pod pokličku a zjistit, co si zaměstnanci o pracovišti myslí. Individuální názory je třeba brát s odstupem, ale opakující se téma (např. „špatný kolektiv“) může vykreslit obrázek odrážející realitu.

Přehrada

Nové zbraně vlivu - psychologie přesvědčování i v online světě

Na co si dávám pozor

Jak jsem zmiňoval v minulých článcích, rozhodl jsem se pokračovat ve své životní dráze kariérou obchodního zástupce. Chci být v kontaktu s lidmi a neustále poznávat nové osoby a řešit jejich problémy tím, že jim nabídnu adekvátní řešení. Aktuálně jsem odeslal zhruba 15 životopisů, ale v některých případech jsem do firmy vůbec nepsal nebo je odmítl v průběhu. O tom, jaké jsem měl pohovory, budu psát v budoucnu. Nyní zmíním spíše to, na co si já dávám pozor hned na začátku. Vy můžete mít naprosto odlišné hodnoty a priority, neřiďte se tedy při hledání práce mým názorem a vytvořte si vlastní žebříček požadavků.

Zastaralý přístup. Po letech ve státní sféře již nechci pracovat ve zkostnatělém prostředí, ve kterém se nic nemění a vedoucí pracovníci fungují na bázi bezhlavého rozdávání úkolů a mikromanagamentu. Zaměstnanci nedostávají vlastní prostor ani zodpovědnost pro svou práci, místo toho plní jen přání nadřízených. Pokud firma zavání zastaralými přístupy, ani to nebudu zkoušet. Státní sféře se raději vyhýbám, ačkoliv nemůžu generalizovat a jsem si jistý, že to nebude zlé úplně všude. Obecně ale platí, že pokud se chcete někam zašít a mít svůj klid, pak může být státní sféra ideálního.

Neschopný šéf či šéf narcis. V nové práci budu hledat i mentory, kteří mě naučí novým věcem a pomohou mi stát se úspěšným obchodníkem. To, co si rozhodně nemohu dovolit je nadřízený, který bude psychopat, narcis, neschopný, závistivý nebo bude přemýšlet fixně. Jeden z životopisů jsem posílal do firmy, kterou uvedu kódovým označením ABC. Manager z ABC mi psal na LinkedIn, že má můj životopis a ať mu pošlu číslo telefonu a zavolá mi. Když jsem si našel recenze na Google, firma má skvělé hodnocení od zákazníků, ale zároveň čerstvou recenzi “Ze strany zaměstnance velice nespokojen s vedením firmy.”. Když jsem si firmu proklepl na Atmoskopu, našel jsem pouze dva názory, ale oba říkali to stejné: Šéf je neschopný, leze do zadku majitelům, zaměstnanci za něj řeší průsery a ve firmě se neustále točí lidé na pozicích, což je vždycky špatné znamení. To, že mi zmiňovaný šéf psal o telefonní číslo, které uvádím v přihlášce, ale mám jasně uvedené i v životopisu, jen potvrzuje tyto obavy. Napsal jsem mu, že přeji mnoho štěstí, ale na základě zkušeností zaměstnanců nemám zájem. A co když to není pravda? Upřímně, je to risk, který mi za to nestojí.

Všichni stejní. Pokud má společnost jednoduchou a jasnou činnost, pak se nastaví procesy a moc nezáleží na tom, jestli jsou si zaměstnanci podobní, čímž myslím diverzitu (odlišnost). Narazil jsem na dvě malé společnosti, které jsou plné mužů v podobném věku. Pro řešení komplexních problémů je za předpokladu bezpečného prostředí pro autenticitu a sdílení myšlenek nejsilnějším nástrojem právě diverzita. Čím pestřejší mají lidé věk, pohlaví, kulturu, rasu a názory, tím lépe. Některé firmy ale nabírají pouze mladé lidi nebo jsou plné osob jednoho pohlaví, čímž limitují svůj potenciál a je jen otázkou času, než je předežene diverzifikovaná konkurence. Společnostem, které se skládají ze stejných typů lidí se raději vyhýbám.

Příliš extrémní. V obchodě se hodně šlape na výkon, a většinou je nutné plnit dané metriky (např. počet uzavřených smluv v nějakém období). Chápu, že obchoďák musí nosit do firmy peníze, od toho je placen. Na druhé straně chci ale stále podporu týmu, bezpečné prostředí k tomu dělat chyby a učit se z nich. Vyžaduji tedy trochu té lidskosti. Některé týmy jsou zaměřené čistě na výkon, ale jakýkoliv extrém nikdy není zdravý.

Bez možnosti růstu. To mluví za vše, nechci být na pozici, ze které není možnost postoupit. Nečekám, že budu ředitelem za dva týdny, ale čekám, že v rámci let tam ta možnost je.

Nevhodný produkt. Každý věříme v něco jiného, a pokud chci prodávat, pak musím věřit v to, co prodávám. Nebudu tedy obchodník pro tabák, který zabíjí lidi. Nebudu nabízet alkohol, který již nekonzumuji. Nebudu prodávat nezdravé průmyslově zpracované potraviny. Musím v produkt věřit a chápat jeho hodnotu pro zákazníka.

Socha Poděbrady

Co hledám

Pojďme se podívat na to, co chci. V obchodě je spousta příležitostí z různých oborů. Ideální je samozřejmě prodávat něco, čemu trochu rozumím, jako je IT nebo marketing. Na druhou stranu ale mohu skončit i v něčem novém a učit se, takže se vyloženě neomezuji na konkrétní obor. Preferoval bych menší tým lidí, ale pokud bude dobré hodnocení na Atmoskopu, nebráním se i nadnárodní společnosti.

Obchodovat se dá různě a v mnoha formách. Mohu volat na studené kontakty, psát emaily nebo kontaktovat lidi přes LinkedIn. Mohu mluvit s osobami, které sami projeví zájem. Mohu pouze telefonovat, využívat videochat, jezdit autem na osobní schůzky nebo vše kombinovat. Každá pozice a každý způsob má své benefity. Např., když budu jen telefonovat, za půl roku budu hodně dobrý v telefonování. Když zákazníkovi zavolám, zařídím si schůzku a zajedu na ní autem, budu mít zase pestřejší činnost.

Chodov

Kreatin - podpora fyzického i mentálního výkonu

Závěrem

Životopis jsem posílal na různé pozice a aktuálně nemám preferenci, protože různé pozice mě naučí různým věcem. Ano, raději bych občas sednul do auta a jednal s lidmi osobně, ale i osm hodin denně sezení u telefonu mi může časem poskytnout obří dávku zkušeností. Píšu tam, kde mě zaujmou, a tomu, jak to dopadne, nechávám dveře otevřené. Obecně beru jako prioritu tým lidí, růstové a bezpečné prostředí a schopné nadřízené (potenciální mentoři). Obsah práce je až na druhém místě, protože se chci učit novým věcem v oblasti obchodu, a to mi poskytne mnoho pracovních náplní.

Mým obřím benefitem je to, že mě aktuálně nic nedrží v místě mého bydliště. Spíše se chci přestěhovat a žít v jiném městě. Může to být Brno, může to být Praha nebo i kdekoliv jinde. Chci se podívat jinam a trochu poznat zase jiný kout. Díky tomu nejsem vázán na konkrétní lokaci a mám velký a pestrý výběr zaměstnání. A kde nakonec skončím? Těžko říct. V aktuální práci jsem jen do konce května a od začátku června bych již rád fungoval v novém zaměstnání. Držte mi palce.

Mohlo by vás zajímat

  • Jak jsem byl devět let grafikem Když jsem před lety selhal v podnikání, bylo na čase přiznat svou porážku a pohnout se dál. Kamarád Honza mi dal tip na práci grafika ve státní instituci, ve kt...
  • Jak jsem se školil na obchodníka Od počátku června pracuji jako obchodník po telefonu pro srovnávací portál. V minulém článku jsem hovořil o prvním dnu a tom, jakým způsobem si vytvářím kontakt...
  • Jaký byl první den v nové práci Můj byt není stále připraven k použití a věci uklizené. Nastěhoval jsem se teprve v úterý, a ve čtvrtek mě čekal první pracovní den. Dle pokynů se mám dostavit ...
  • Jaká byla má druhá polovina roku 2023 Neklapla mi kariéra kouče, ale přesto jsem dal v práci výpověď. Nevěděl jsem, vjakém oboru pracovat, a nakonec jsem se rozhodl pro obchod. Hledal a našel jsem s...
  • Jak jsem byl po dvaceti letech u zubaře a proč mi to trvalo tak dlouho. Nikomu z nás pravděpodobně nejsou návštěvy zubaře příjemné. Zvláště ve chvíli, kdy slyšíme slovo “kaz” a víme, že nás čeká vysok...

Hledat