Jak jsem si hledal práci - pohovor C

První dva pohovory mě naučili, že ač mám dobrý mindset a ke všemu přistupuji pozitivně, chybí mi zkušenosti. Přešel jsem na intenzivnější sebevzdělávání v oblasti obchodu a po nějakém čase reagoval na další nabídky práce. V tomto článku pohovořím o tom, jak probíhal nábor v reklamní agentuře.

Společnost C: Výkonnostní marketingová agentura / obchodní zástupce

Reagoval jsem na nabídku marketingové agentury, která se zabývá především internetovou reklamou a optimalizací webu a e-shopů pro získávání klientů a lepší prodej produktů a služeb. Tato společnost měla nejzábavnější, a zároveň nejkomplexnější proces výběru. Pojďme se na to podívat.

Úkol 1: Online test

Jako první úkol jsem dostal do e-mailu odkaz na online test, na jehož vyřešení jsem měl 72 hodin. Test byl zaměřen především na inteligenci a logiku. Řešení mi zabralo pár minut, otázek bylo myslím 20. Na konci testu jsem dostal informaci, že jsem byl lepší než 75 % dalších uchazečů, a mohl jsem se tedy opájet v zrcadle svou vlastní dokonalostí.

Úkol 2: Osobnostní test

Jako další následoval osobnostní test na 16personalities. O osobnostních testech jsem psal ve článku Jak jsem si dělal osobnostní test. Problém je ten, že tyto testy jsou jen zkresleným ukazatelem a odrážejí pouze osobnost v určité fázi života (či měsíce, týdne…). Na druhou stranu ale mohou poskytnout alespoň částečný obrázek o tom, jaká osoba se na druhé straně počítače nachází. Výsledek, který byl lehce rozdílný od minulosti, tedy osobnostní typ INFJ-A, jsem odeslal screenshotem společnosti.

Mladší žena s mobilem v místnosti žárovek

Úkol 3: Praktický test z marketingu

Jako další část jsem dostal test, který pokrýval základní znalost marketingu a vyhodnocování úspěšnosti kampaní. Obdržel jsem excelovou tabulku s daty, jako jsou věkové skupiny, pohlaví, počet prokliků, počet objednávek atd. Z ní jsem měl vyčíst jisté výsledky a informace, k čemuž byla potřeba základní matematika a orientace v pojmech.

Excelový soubor byl zamčený a řádky trochu rozházené, aby to bylo matoucí. Jelikož jsem nemohl v zamčeném souboru nic srovnat ani používat vzorce, tabulku jsem si prostě přepsal do nové, se kterou jsem si mohl dělat co jsem potřeboval. Pomocí jednoduchých vzorců jsem poté hledal řešení.

Součástí testu bylo také psaní. Šlo o napsání dvou slohů, první byl na téma “Jaký největší problém jsem v životě řešil” a druhý k tématu “Proč si myslím že budu skvělá posila pro společnost C”.

Celý dokument jsem vytvořil v hezkém grafickém kabátku a odeslal.

Omega-3 - kdybych si měl vybrat jen jeden doplňek stravy...

Úkol 4: Hovor s šéfem

Netrvalo to ani pár dní, když volal šéf dané společnosti, říkejme mu Alfred, a započal hovor otázkou “Proč nejste spokojený v životě?”. Celkový hovor trval zhruba 20 minut a Alfred to vedl koučinkovou formou. Jeho cílem bylo zjistit, jaký jsem typ člověka, a mou strategií bylo na každou otázku odpovídat upřímně a výstižně. Celý proces mě docela rozebral, což bylo dobré znamení. Bylo vidět, že ten člověk ví, jak jít do hloubky a jak někoho otipovat.

Zážitek byl nekomfortní, díky čemuž jsem se ale mnohé naučil. Na konci hovoru mi Alfred sdělil, že se mi ozve šéfka obchodu, a poté z a pár minut napsal SMS, ať zavolám já jí.

Úkol 5: Hovor s vrchní obchoďačkou

Zavolal jsem paní, říkejme jí Irena. Odpověděl jsem jí na pár základních otázek, a protože je z dalekého města, domluvili jsme se na nedělní video pohovor. Další meta byla za mnou.

Talíř s jídlem na stole s počítačem

Úkol 6: Pohovor

Pohovor probíhal opět video hovorem. Na začátku došlo k nějakému výpadku internetu, vše bylo vyřešeno celkem rychle. Nejprve jsem odpovídal na otázky, aby mě Irena poznala. Poté mi ona řekla o tom, jak probíhá náplň práce pozice, o kterou se zajímám.

Šlo o obchodní pozici a kontaktování zákazníků, kteří projevili zájem o využití služby agentury. Nešlo tedy o žádné oslovování studených kontaktů (cíleně vybrané firmy, které sami zájem neprojevili), ale osob, které vyplnili formulář na webu. Tyto schůzky probíhali formou video hovoru, a zabírali zhruba 20-40 minut.

Práce byla na živnostenský list, žádný fixní plat, pouze provize z prodeje. Jednalo se tedy o nabídku s vysokým rizikem a vhodnější asi spíše pro zkušenější osoby. V tu chvíli jsem to ale neřešil a chtěl vědět víc. “Na začátku vás zaučím a poté budete mít dva měsíce na to, abyste začal prodávat. Když vám to nepůjde, budeme se muset rozloučit.” Informace, která nepotěší, ale ve světě obchodu celkem běžná.

Následně jsem dostal další úkol, který měl být už poslední. Irena mi poslala odkaz na 10 záznamů z video rozhovorů, které se zákazníky vedla. Zároveň mi poslala jejich prodejní skript, tedy dokument obsahující texty a postup, jež prodejce používá. Mým úkolem bylo se oslovit tři přátele a nacvičit s nimi scénku, kdy oni budou smyšlený zákazník (zástupce firmy) a já prodejce. Scénky mám udělat online přes video hovor a nahrát záznamy, které Ireně dodám. Měl jsem si sám zvolit, jaký chci na celý proces čas. Jelikož se zde nespoléhám pouze na sobě, ale i na ostatní osoby, rozhodl jsem zvolit 14 dní pro dodání. Vždycky to můžu udělat rychleji, ale stanovit datum a nedodat včas by bylo mnohem horší.

Úkol 7: Scénky

Po našem rozhovoru jsem o celé interakci řekl kamarádům Mirkovi a Alence. Alenka říkala, že fungovat na živnostenský list bez fixního platu zbytečný risk, což měla rozhodně pravdu, ačkoliv jsem to tak v té době příliš nevnímal. Zpětně ale zcela souhlasím, zvlášť, když jsem v té době věděl o obchodu z praktického hlediska kulové. Také jsem je poprosil, zde se mnou natočí scénky. Alenka to zavrhla, protože by mi to prý zkazila, ale Mirek by mi vyhověl.

Během dvou dní jsem viděl většinu z prodejních rozhovorů, které mi Irena zaslala. Bylo poučné sledovat reálné obchodní hovory s reálnými lidmi. Zároveň jsem se ale nemohl zbavit dojmu, že mi přístup Ireny příliš nesedí. V hovorech na mě působila odtažitá, možná až příliš chladná a dá se říct i lehce arogantní. Celkově mi vlastně vůbec neseděla jako osoba a začínal jsem přemýšlet nad tím, jestli chci někoho, jako ona, za svého mentora.

Zde je ale nutné říct jednu věc. Běžně jsme naprogramováni k tomu, že máme rádi lidi, kteří jsou podobní jako my. Když se někdo chová rozdílně, tedy jinak rychle či hlasitě mluví, jinak se obléká, má jiný účes, jinou energii, často je problém najít zalíbení. A co víc, pokud jsem v minulosti potkal osobu, která se Ireně podobá, ale neměl jsem s tou minulou osobou dobrou zkušenost, poté budu předpokládat to, že nebudu mít dobrou zkušenost i s Irenou. Je to bohužel zaujatost, která ovlivňuje každého z nás, a zároveň je téměř nemožné rozpoznat, zda mi na osobě něco vadí v rámci přítomnosti, nebo v rámci mé zaujatosti z minulosti.

Nové zbraně vlivu - psychologie přesvědčování i v online světě

Tohle neklapne

Abych to celé zkrátil, Irena byla jen jedním z faktorů, kvůli kterým jsem scénky ani nedělal a rozhodl se, že o tuto pozici usilovat nebudu. Ve finále jsem souhlasil s Alenkou v tom, že bych si měl najít pozici, jež má alespoň nějaký základní plat, ať už bude jakkoliv vysoký. Pro nezkušenou osobu je to riziko až moc velké, a abych byl fér, upozorňovala mě na to upřímně během pohovoru sama Irena. Rozhodně nemůžu říct, že by její chování vůči mně bylo za celou dobu jakkoliv špatné, naopak.

Během dvou týdnů, které jsem pro natočení hraných scének měl, jsem měl pohovor v jiné reklamní agentuře. Tam jsem zaznamenal jiný přístup, který mě od této rizikové pozice odradil a v podstatě mě utvrdil v mém rozhodnutí. O tom si povíme až příště.

Co se týče společnosti, o které se v tomto článku bavíme. Ireně jsem napsal email ve stylu: „Děkuji za příležitost, ale po dlouhém zamyšlení a konzultaci s blízkými lidmi jsem se rozhodl jít jinou cestou.“ Popřál jsem jí mnoho štěstí, a ona udělala to samé. Špatná osoba to rozhodně nebude, a určitě by mě mnohé naučila – už právě proto, že je tak rozdílná. V tu dobu tato reklamní agentura pro mě nebyla správná volba, a kde jsem ve finále skončil se dozvíte již brzy na tomto blogu.

Mohlo by vás zajímat

  • Jak jsem v Brně stěhoval králíky a našel cestu největšího odporu. Po tom, co jsem zlomil status pasivního člověka, začal jsem vyhledávat nové zážitky. Na většinu pozvánek jsem odpovídal ANO, a ...
  • Jak funguje koučink Koučink je o pozitivní změně. Na začátku koučovacího sezení bývá obvykle problém, na jeho konci má klient konkrétní kroky k jeho řešení. V tomto článku vám popí...
  • Jaké chyby děláme při hledání vztahu Hledání partnera je v dnešní době obřích možností komplikovaný proces. V dřívějších dobách bych byl odkázán na osobní kontakt s ženami z okolních vesnic, dnes n...
  • Jak si tvoříme názory a proč je dnes jednoduché vyhnout se diskusi. Pandemie nám ukázala, jak snadné je rozdělit společnost na dva hlavní tábory. To, co dříve obstarala politika či s...
  • Jak jsem si chtěl uplést pomlázku a místo toho jí dostal. Před pár týdny jsem se u přátel zmínil, že se plánuji po letech zapojit aktivně a s pomlázkou v ruce do velikonočního dění. Pozvali mě n...
Slide 1
Učte se ve svém tempu a pohodlí svého domova
Image is not available

Vaření, hra na nástroje, péče o rostliny, malování, osobní rozvoj, levné cestování, umělá inteligence, výchova a mnoho dalšího.

Hledat