Jak jsem si hledal práci - příprava na pohovor

Po letech se vracím na pracovní trh a s tím přichází i tradiční pohovory. Jak se na takový pohovor připravit? Co se naučit, vyhledat, co si vzít na sebe? Na co se soustředit a jak udělat dobrý dojem? To jsou všechno otázky, na které jsem hledal odpovědi a rád je s vámi posdílím.

Do této chvíle jsem rozeslal zhruba 15 životopisů, ze kterých se na základě reakcí vytvořilo pět příležitostí. V době covidové si lidé zvykli na vzdálenou komunikaci přes video chat a tato forma je běžnou praxí i v případě některých pohovorů. Z pěti společností jsem mluvil se třemi formou videohovoru, se dvěma osobně. O tom, jak jednotlivé pohovory probíhali si řekneme příště. Nyní proberu spíše postup toho, jak se na takový pohovor připravuji.

Kravata a oblek

Průzkum trhu

Jako první si vždycky zjistím maximum informací o společnosti, se kterou pohovor povedu. Hledám její historii, organizační strukturu, služby a hodnoty. Snažím se pochopit, jaké služby poskytuje svým zákazníkům, tedy jaké problémy jim řeší. Společnost si také znovu proklepnu na Atmoskopu a hledám třeba i recenze a názory zákazníků na služby a produkty. Podle toho, jakým způsobem společnost komunikuje veřejně se zákazníky nebo reaguje na kritiku, se dá dost vyčíst. Samozřejmě, jdu do hloubky v rámci toho, jakou pozici si hledám.

V mém případě hledám obchodní pozici. To znamená že musím dobře pochopit, jaké produkty/služby firma nabízí, jaký je její ideální zákazník a jakou hodnotu daná služba pro zákazníka má. Jdu tedy hodně do hloubky a využívám veškeré zdroje, ať už jde o web společnosti, sociální sítě nebo profily jednotlivých zaměstnanců na LinkedIn. Někdy lze najít rozhovory s náboráři či klíčovými osobami společnosti v nějakém podcastu.

Proč

Co by mě na pohovoru rozhodně nemělo zaskočit jsou tradiční otázky jako “Proč chcete dělat pozici obchodníka?” nebo “Proč jí chcete dělat u nás?”. Právě z toho důvodu je součástí přípravy průzkum, během kterého společnost a její činnost poznám. A proč chci dělat, co chci dělat? Na tuhle otázku si musí odpovědět každý z nás. Já chci dělat obchod, protože pomáhám lidem řešit jejich problémy, a zároveň se učím dovednost, která má široké spektrum uplatnění v životě.

Osobně se snažím být otevřenou osobou, a zároveň hledám prostředí s otevřenou komunikací. Nebojím se proto odpovídat zcela otevřeně a předat případně společnosti informace o tom, že jsem našel chyby na jejím webu nebo kde vidím prostor ke zlepšení. Snažím se být proaktivní, a pokud osobě na druhé straně vadí, že mám snahu poskytnou relevantní zpětnou vazbu, pak si budu dávat zatraceného majzla a přemýšlet, jestli do takové společnosti vůbec chci.

Logitech Brio 500

Špatné priority

Na internetu se dá najít spoustu návodů na tom, co říct u pracovního pohovoru. Obecně je určitě dobré mluvit o svých silných stránkách a ukázat, že o místo stojím. K tomu ale příliš neslouží to, co říkám, ale především to, jak to říkám. Ano, bavíme se o naší neverbální komunikaci, tedy řeči těla.

V jednom experimentu vědci natočili několik pracovních pohovorů s různými uchazeči. Následně vytvořili nezávislou skupinu porotců a dali jim pokyn “Podívejte se na pohovory a následně obodujte uchazeče. Čím víc si myslíte, že by měl práci získat, tím více bodů.”. Jaký byl háček? Všechny pohovory se porotcům přehráli bez zvuku. Neslyšeli tedy obsah a jediné co mohli vnímat byla řeč těla. Výsledek? Uchazeč s největším počtem bodů od porotců byl i v reálu pro pracovní pozici vybrán. Co si z toho odnést? Že víc než našprtané odpovědi je lepší mít vypracovanou komunikaci a charisma.

Psaní na počítačie

Jak na to?

Existuje obrovská škála věcí, které se dají zlepšovat. Jedna z věcí, kterou se snažím poslední rok dělat, je používání rukou při mluvení. Nesedím na místě bez pohybu, ale místo toho používám ruce během svého monologu jako doprovodný prostředek. Můžete si to snadno zkusit, stoupněte si před zrcadlo a odříkejte bez pohybu krátký příběh. Pak ho odříkejte znovu, ale používejte k tomu ruce jako doprovodný podkres. Vidíte ten rozdíl?

Jaké jsou další základy? Naučte se správně podávat ruku, trénujte s jinými lidmi. Nebuďte shrbení s překříženými končetinami. Snažte se být narovnaní, tedy s hrdostí a rameny dozadu. Jen to, že se narovnám, mi zvýší sebevědomí, změní tón hlasu a posílí mé charisma. Zkuste se během hovoru adaptovat na osobu naproti vám. Pokud mluví pomalu, zpomalte také. Pokud mluví potichu, mluvte také potichu. Vždycky preferujeme osoby, které jsou nám podobné, a dá se to relativně snadno simulovat.

Mirofon Fifine

Vášeň

Pokud o práci stojíte a máte nadšení pro to, co děláte, je to snadné. Prostě buďte sami sebou a jen přesvědčte osobu naproti vám, že jste nejlepší volba. Co nás na lidech vždycky přitahuje je jejich vášeň k řemeslu, proto chodíme na koncerty či do divadla. Pokud mi na pohovor přijde zkušený obchodník, který vypadá znuděně a vyhořele, bude to vždycky horší volba než méně zkušená osoba s nadšeným pro práci.

Zároveň je nutné nebýt zoufalí. Je možné, že máte problém s nalezením práce. Neznamená to ale, že byste měli vzít bezmyšlenkovitě vše, co se namane. Nabídek práce je nyní spoustu a hlavní je zachovat si své hodnoty. Je to stejné jako se vztahy. Existují lidé, kteří by šli do vztahu s kýmkoliv, jen aby ve vztahu byli. Co to ale o nich, jejich identitě, hodnotách a prioritách vypovídá?

Shrnutí: Udělám si průzkum společnosti. Znám své proč. Důležitější, než co říkám, je jak to říkám. Zaměřím se řeč těla a trénuji před zrcadlem nebo s jinou osobou. Zkusím hledat vášeň tam, kde je to možné.

Šampony bez zbytečného chemického bordelu

Oblečení

Když jsem byl mladý kluk, na všechny pohovory jsem chodil bezmyšlenkovitě v obleku. A teď? Oblek jsem neměl ani na jednom pohovoru. Obecně platí, že bych se měl volbou oblečení adaptovat firmě, ke které se hlásím. Často je snadné vidět, jak se lidé ve firmě oblékají podle fotek na jejich webu nebo sociálních sítích. Obecně platí pravidlo “o jedno nahoru”.

Pokud ve firmě neexistuje dress code, vezmu si kalhoty a košili. Pokud tam chodí chlapy v kalhotech a košili, přihodím si ke košili kravatu. Oblek bych si bral jen v případě, že podle fotek jsou obleky běžným firemním ošacením. Ve finále je ale hlavní si vzít na sebe něco, v čem se cítím dobře a co mi dá sebevědomí. V mém případě jsem měl na všechny videohovory kalhoty (rifle) s košilí a kravatou, na ústní pohovory jsem šel bez kravaty.

Muž v obleku v sedí v křesle před schody

Přes kameru

Pokud dělám pohovor formou videohovoru, především si musím zajistit klidné místo, kde mě nebude nikdo vyrušovat. Osobně k videohovorům využívám počítač, ale vlastním lepší mikrofon (Fifine T732) i webkameru (Logitech Brio 500). Pokud váš počítač či notebook nemá příliš dobrý přenos obrazu a zvuku, pak je lepší mobilní telefon. Rozhodně bych ho ale někde postavil tak, abych ho nemusel držet v ruce. Osobně využívám formát na široko.

Důležité je si dát pozor na vzdálenost od kamery. Rozhodně bych neměl hlavu v záběru tak, aby mi hlava zaplňovala celý prostor, a zároveň nechci být na konci místnosti. Během hovoru se snažím, abych měl nad hlavou trochu prostoru, a zároveň byl zhruba metr od kamery. Představte si to tak, jako když mluvíte s někým v reálu – také nebudete mít hlavu nalepenou na té jeho. Je důležité si vytvořit odstup a digitálně nenarušovat osobní zónu. Také si nezapomenu ověřit, že v záběru nemám bordel či nevhodné předměty.

Záběr z webkamery

Jdeme na to

Pokud jde o videohovor, vždycky se ujistím, že mi funguje kamera a mikrofon a vše je technicky nastaveno. Mám k dispozici papír a tužku pro zápisky a připravené otázky, na které chci znát odpověď (osoba bez otázek je pro náboráře varovný signál). Zajistím si vodu a dojdu na záchod, ověřím svůj vizuál v zrcadle. Před přihlášením na video hovor párkrát hluboce vydechnu s dvojitým nádechem (nádech + ještě jeden krátký nádech, dlouhý výdech), abych si snížil hladinu stresu, pokud je to potřeba. Přihlašuji se na zvolenou platformu o minutu dřív. Když se poprvé vidím s osobou naproti, usměju se a během popřání dobré dne lehce zamávám (ukázání ruky při zdravení zvyšuje mou vřelost).

U ústních pohovorů přicházím dříve tak o 5 minut. Platí podobná pravidla jako u videohovoru, zde je navíc nutné si ověřit dech (používám ústní spreje) a případné pachy. S parfémem to nepřeháním a používám vhodný parfém pro vhodné roční období (svěží parfémy pro teplé počasí, sladší parfémy v chladném počasí). Při prvním setkání se nezapomenu usmívat a když si s osobou naproti podám ruku, sílu stisku přizpůsobím její síle stisku. Tím je příprava za námi a příště se podíváme na to, jak probíhali samotné pohovory.

A co vy, jak se na pracovní pohovor připravujete a na jaké zásadní věci jsem zapomněl?

Mohlo by vás zajímat

  • S pravdou ven - životospráva Spánek, strava a pohyb jsou pilíře, které podpírají naše dlouhodobé fyzické, ale i mentální zdraví. Pro někoho je pohyb zábava, spánek hračka a zdravá strava sa...
  • Jak jsem si hledal práci - výběr Aktuálně je pracovních nabídek nadbytek a firmy neustále hledají nové lidi. Dá se říct, že pokud bych nebyl zaměstnaný, je to má vlastní chyba. Kde ale v dnešní...
  • Jak jsem šel na urologii - vyšetření Návštěva lékaře není obvykle něco, na co bych se těšil. O to náročnější to bývá ve chvíli, kdy navštěvujeme lékaře, jehož činností je nahlížení do částí našeho ...

Hledat