Jak jsem začal dělat videa na Tiktok

Osobně se krátkým videím na platformách jako Facebook, Instagram, TikTok a Youtube vyhýbám oklikou. Vím moc dobře, jakým způsobem mohou krást můj čas, pozornost a mé zdroje motivace. Přesto se aktuálně jedná o skvělý zdroj získání publika a skvělý zdroj bezplatné propagace.

Nejprve si řekněme trochu základů. Cílem sociálních sítí je udržet nás na platformě co nejdelší dobu, aby do nás mohli naprat co nejvíce reklam a získat co nejvíc peněz. Čím více času strávím skrolováním Facebooku či koukáním na videa na Tiktoku, tím bohatší se na druhé straně někdo stává. Sociální sítě proto neustále vyvíjí nové a nové techniky k tomu, aby využili lidskou psychologii proti nám.

Tiktok

Než začali frčet krátká videa, byli standardem videa v řádu minut. Jelikož ale dnešní mládež, odrostlá a vymletá moderními technologiemi, není schopna udržet pozornost, bylo nutné přejít k rychlejší formě dávkování obsahu. Naše ročníky pamatují doby, kdy jsme byli schopni sledovat celý film bez toho, abychom měli potřebu dělat cokoliv jiného. U většiny dnešní mládeže si něco takového již realisticky představit neumím.

Tiktok je unikátní tím, že kdokoliv se na něm může stát slavným a jakékoliv video se může stát virálním. Když nahrajete video na Tiktok, ten ho poté ukáže malému vzorku lidí (cca 200-500 osob). Pokud uživatelé video sledují, hned ho nezavírají nebo ho lajkují, potom posílá video k dalším lidem. Nemusíte mít tedy vybudovanou žádnou základnu fanoušků, jako například u Youtube, a prakticky si můžete najít milion sledujících ze dne na den. To může mít pro někoho pozitivní efekt, ale pro mnohé efekt negativní.

Nové zbraně vlivu - psychologie přesvědčování i v online světě

Co točit

Když jsem vstupoval do nového roku 2024, osobně jsem přemýšlel nad tím, že začnu dělat nějaká videa. Na druhou stranu si ale umím moc dobře představit, kolik to spolyká práce, a nejsem zrovna typ, který by se chtěl uspokojovat před kamerou. S myšlenkou jsem chvíli koketoval ale nakonec jsem uznal, že zatím pro něco takového není vhodná doba, možná časem.

Nedávno jsem sledoval na Youtube video, které hovořilo o aktuální popularitě kvízových videí právě na Tiktoku. Videa jsou založená na tom, že obsahují otázku typu “Které je hlavní město Čech”, poté zobrazí tři odpovědi, dá chvíli času na rozmyšlenou a pak označí správnou odpověď. Prostě klasický kvíz, kdy vybíráte ze tří možností a tipujete. Řekl jsem si, že něco takového asi zvládnu, a pustil jsem se do práce.

Jak začít

Upřímně, ve světě bez umělé inteligence bych se do něčeho podobného vůbec nepouštěl, protože bych utopil hodiny a hodiny tvorbou otázek a odpovědí. Díky umělé inteligenci jako ChatGPT je ale velice snadné otázky vygenerovat. Rozhodl jsem se tvořit v angličtině, protože je mnohem lepší cílit na globální publikum. Prvním krokem bylo vytvořit téma, na které se bude kvíz zaměřovat. Jelikož mám rád technologie, rozhodl jsem se kanál pojmenovat History of Computers (Historie počítačů).

Místo toho, abych ChatuGPT řekl název kanálu a nechal si rovnou tvořit otázky, rozhodl jsem se nejprve vytvořit kategorie. K tomu jsem využil právě ChatGPT a řekl mu, co plánuji. Nechal jsem si vyjet okruhy, které mi doporučil. Sám jsem poté ručně ještě nějaké kategorie doplnil a poté si vše zapsal do Notion, který využívám pro poznámky. Nakonec mi vyšlo 25 kategorií.

Zápisky v Notion

Otázky

Nechtěl jsem, aby byla videa čistě otázky a odpovědi. Osobně rád vzdělávám a chci, aby si z videí lidé, a především mládež, něco odnesli. Rozhodl jsem se tedy položit otázku, dát tři možnosti, čas na odpověď, a poté ještě větou či dvěma doplnit kontext a vysvětlit, proč je odpověď správná. Mimochodem, Tiktok v Číně, tedy zemi svého původu, obsahuje pouze vzdělávací videa. Všude jinde obsahuje víceméně hromadu bordelu a návykového odpadu. Jsou teorie, že jde o promakanou čínskou zbraň, jak vymlet mladé generaci mozky, a zatím se to daří fantasticky. Ale zpátky k otázkám.

Mám kategorie, mám šablonu. Poté stačí říct ChatuGPT něco ve stylu “Budu dělat kvízová videa na Tiktok. Kanál se jmenuje Historie počítačů. Každá otázka bude obsahovat otázku, tři odpovědi a poté ještě doplňující kontext v rosahu zhruba dvou vět. Vygeneruj mi ukázkovou otázku na téma Procesory.” Nechám si vygenerovat vzor, dle toho řeknu inteligenci, ať něco změní či upraví (např. délku textů). Poté potvrdím, že tato šablona je v pořádku a začnu generovat otázky. V rozsahu textu kvízových otázek jich na jeden dotaz většinou získám 9, ChatGPT ještě neumí generovat hromadné texty. Proces tedy opakuji ve stylu “Dej mi dalších devět”. Otázky si poté kopíruji do Notion. Mimochodem, na vše stačí neplacená verze ChatGPT.

Tvorba mluveného slova ve Vegas Pro

Hlas a hudba

Jako další krok je ozvučení. Videa nejsou pouze textová, ale rozhodl jsem se k nim přidat i namluvení otázek. To je možné opět díky umělé inteligenci, protože nahrávat všechno ručně a ještě s mou lámanou angličtinou by bylo opravdu na dlouho. Existuje spousta různých umělých inteligencí pro namluvení textů, a většinou si kupujete minuty mluveného slova. V mém případě by to mohlo znamenat pár stovek i tisíc měsíčně, co je samo o sobě dosti nákladné. 

Naštěstí mám ale předplacený Vegas Pro Suite, který využívám k občasnému střihu videí. Ten obsahuje funkci Text to Speech, tedy převod textu na hlas, přičemž tato funkce využívá umělou inteligenci a je kompetitivní dalším komerčním řešením. Především nemá žádné limity ani omezení na délku a čas. Jelikož vlastním licenci programu, mohu převod na hlas používat neomezeně, což je v dané ceně (cca 3000 Kč ročně, zakoupeno v akci) prakticky bezkonkurenční řešení. Pokud máte předplacený Vegas, součástí je i databanka různých videí, které lze využívat na pozadí, a navíc i databanka hudby a zvuků, kterou lze také používat. Poměr cena výkon lze prakticky nemá obdoby.

Střih

Každý týden si vyberu jednu otázku z dané kategorie, což mi poskytne celkem 25 otázek. Video, které dávám na Tiktok, se zkládá ze tří otázek, a díky tomu mám po vyřazení slabých či jinak nefunkčních obrázek zhruba týden obsahu. Nejprve si otázky týdne napíšu do Google Docs, poté je nechám namluvit přes Vegas Pro. Uložím si všechny soubory a začnu střih v Adobe After Effects.

Nejdéle zabralo úvodní nastavení, kdy jsem pro každou kategorii vytvořil vlastní scénu s odlišným pohyblivým pozadím. Při změně otázky musím změnit texty, vyměnit soubor s namluveným hlasem a zároveň zarovnat časy tak, aby se odpovědi objevovali souběžně s hlasem atd. Poté střihnu tři otázky dohromady a dám na pozadí hudbu. Využívám cca 15 různých skladeb a ty střídám. 

Pokud byste něco podobného chtěli dělat vy, pak pro samotné generování videí lze využít i Canvu.

Střih v Adobe After Effects

Nahrání a miniatura

Exportem videa to nekončí. Je nutné vytvořit miniaturu (obrázek pro obálku videa), kterou dělám v Adobe Indesign. Zde mám připravenou grafickou šablonu, musím vždy jen vymyslet krátký text, který pár slovy popisuje třeba některou z otázek. Poté je ještě nutné udělat popisek pro samotný Tiktok, což zatím střílím dost od boku a přidávám nějaké náhodné tagy. Spoustu s těchto procesů budu v budoucnu optimalizovat.

Poté ještě vyexportuji videa znovu, tentokrát místo tří otázek s hudbou vyexportuji samotné otázky jednu po druhé bez hudby a ty poté nahraji na Youtube kanál jako Youtube shorts. Video na Tiktoku mají průměrně minutu a půl, Youtube umožňuje krátká videa pouze do minuty, takže zde musím exportovat jinak. Proč mám videa na Tiktoku ve větší délce? Je možné, že monetizační model (vydělávání tím, že lidé sledují videa) na Tiktoku, který už funguje v některých zemích, časem přijde do ČR. Tento model je založen právě na videích delších než minutu, ve kterých Tiktok přehraje reklamu. Asi by bylo lepší mít více kratších videí pro větší rozsah, ale přišel jsem na to později a formát, který dělám, mi zatím vyhovuje.

Protein Vilgain - konečně protein bez umělých sladidel

Co dál

Proč to vlastně celé dělám? Pro budoucí zisk, a zároveň i pro vzdělání a ostatních. Ne každému se podaří být na sociální síti slavný ze dne na den, ale konzistentní práce a zveřejňování videí vždycky přinese časem nějaký efekt. V době psaní tohoto textu jsem zveřejnil 19 videí a získal 70 odběratelů, což považuji za obrovský úspěch. Naopak na Youtube mám přes 50 krátkých videí, ale odběratelů pouze 6. Je vidět, že Tiktok algoritmus nováčkům přeje víc. Nebo ta kratší verzi videí bez hudebního podkladu není tak dobrá.

Když ale nyní ještě nelze v ČR na Tiktoku vydělávat, jakým způsobem tedy vytvořit touto tvorbou zisk? Proč nyní obětuji zhruba 8 hodin týdně se vším všudy, abych pravidelně sypal videa, které zkoukne pár lidí a tím to končí? Kam vše směřuje a jaké jsou plány do budoucna, o tom si řekneme v dalším článku.

A pokud si chcete videa užít, přejděte na History of Computers Tiktok nebo History of Computers Youtube.

Mohlo by vás zajímat

  • Jak jsem byl devět let grafikem Když jsem před lety selhal v podnikání, bylo na čase přiznat svou porážku a pohnout se dál. Kamarád Honza mi dal tip na práci grafika ve státní instituci, ve kt...
  • Jak jsem začal obchod po telefonu část 1 Úvodní tři dny školení se blíží ke konci, a před námi je praktický text. Tohle je jedna z úvodních, definujících chvil, která mi dá důležitou zpětnou vazbu. Ješ...
  • Jak jsem našel motivaci pro změnu Když jsem byl zaseknutý v životě, bylo velice pohodlné následovat daný scénář. Žádný stres, žádná zodpovědnost, pohoda a klídek. Myslel jsem si, že jsem šťastný...
  • Jaké knihy jsem četl v roce 2022 Ve druhé třetině tohoto roku jsem zaměnil audioknihy za ty opravdové, fyzické výtisky. Místo sluchátek si nyní do dopravy beru knihu se zvýrazňovačem, a každé r...
Slide 1
Učte se ve svém tempu a pohodlí svého domova
Image is not available

Vaření, hra na nástroje, péče o rostliny, malování, osobní rozvoj, levné cestování, umělá inteligence, výchova a mnoho dalšího.

Hledat