Autoškola byla jedna z mých největších výzev poslední doby. Přesto se mi podařilo získat řidičský průkaz hned na první pokus a tento článek vám poskytne tipy k tomu, jak si zvýšit své šance pro úspěch.
Základní informace
- k přihlášce do autoškoly budete potřebovat potvrzení od lékaře a schopnosti řídit motorové vozidlo (u mé doktorky stálo potvrzení 500 Kč), je pravděpodobné, že pár dní potrvá, než bude mít lékař volný termín
- pokud máte brýle, stačí běžný test čitelnosti písmen na tabulce u praktického lékaře, který potvrdí, že vaše brýle odpovídají vašemu zrakovému handicapu
- délka samotné autoškoly záleží na autoškole jako takové, většinou na její obsazenosti a kapacitě – jedná se o délku v řádu měsíců, někdo jí má hotovou za tři, v mém případě to bylo to byl necelý půlrok
- pokud si děláte řidičák pro automobil, máte na výběr u skupiny B mezi tradičním automobilem s manuálním řazením a řidičákem pouze pro automobily s automatem – výběr je na vás, ale osobně doporučuji manuální řazení – větší výzva a mnohem větší (a levnější) výběr automobilů po tom, co uděláte autoškolu – navíc, když vás někdo požádá o řízení jeho vozidla, nemusíte říct “tohle řídit nemůžu”
- pokud přemýšlíte nad tím, zda budete dobrý řidič, odpověď je celkem jednoduchá – nejhorší řidič není osoba, co nemá postřeh nebo neumí číst v mapě, nejhorší řidiči jsou cholerici a osoby, kteří nezvládají své emoce – pokud nejste schopni udržet své emoce na uzdě při každé prkotině, potom není řízení pro vás – je vysoké riziko toho, že způsobíte nehodu či někoho ohrozíte na životě – nejprve se tedy zaměřte na seberozvoj (ideální terapie), dostaňte své emoce pod kontrolu a teprve poté se vrhněte do řízení
Teorie
- na teorii budete potřebovat nějakou knihu pro autoškoly, v mém případě bylo jedno mému instruktorovi, jakou a od jaké autora, ale mít jsem jí musel
- doporučuji zakoupit po někom, případně koupit od instruktora, pokud si z toho nebere velkou provizi – kniha vás pravděpodobně vyjde levněji, než když si jí někde objednáte (pokud chcete podpořit tento blog, zakupte si prosím knihu přes tento partnerský odkaz Dobré knihy)
- zkuste být na první hodině mezi prvními, abyste měli výběr místa pro sezení, sedněte si strategicky do přednějších pozic a pokud znáte osoby kolem, vyhněte se ve svém okolí hlučným osobám – tedy těm, co mají potřebu si neustále povídat nebo vyrušovat
- pokud budete sedět s jinou osobou, je lepší mít vedle sebe někoho, kdo to bere vážně a bude se vzdělávat nežli blbce, co z toho má prdel
- berte to kurevsky vážně, protože jde o životy – tohle není řidičák na Facebook
- choďte na hodiny připraveni a naučeni, látku si pravidelně (ideálně denně) opakujte - 5 minut denně po celý týden je lepší nežli 30 minut v jednom dni
- doporučuji si také všechny zápisky z lekce pročíst ihned po hodině, poté po pár dnech, a ještě den před další lekcí
- když budete vše znát a budete v hodinách aktivní, instruktor vás nebude vyvolávat a nenachytá vás u něčeho, co byste nevěděli – zároveň, pokud vás bude mít za vzorného studenta, může vám dát prioritu při výběru jízd atd. - buďte strategičtí a inteligentní a využívejte všech výhod, které můžete využít – na tom, co si myslí ostatní, nezáleží (“Je to šprt nebo vlezdoprdelka”) – špatní studenti si tak pouze kompenzují svou neschopnost ukázat zranitelnost a přiznat, že je to pro ně důležité
- až se naučíte základy a budete je bez problémů ovládat (přednost zprava, nadřazenost značení, křižovatky), doporučuji si koupit nějakou aplikaci do mobilu a každý den věnovat tak 15 minut cvičení otázek, které budou u testů
- vzdělávejte se po malých dávkách, ale pravidelně
- forma otázek, kdy si vybavujete odpovědi (tak, jak je u testů a v aplikacích) je pro učení nejlepší, nejméně efektivní formou učení je čtení knihy a zvýrazňování, jak je běžné ve školách
- především si uvědomte, že teorii se neučíte pro svého instruktora ani proto, abyste prošli závěrečnými testy – učíte se jí proto, aby z vás byl funkční a inteligentní řidič a abyste neohrožovali ostatní účastníky silničního provozu
- když něčemu nerozumíte, nestyďte se a zeptejte se
- nikdy nemějte strach z toho, že řeknete nějakou blbost – lepší říct blbost a být opraven instruktorem, nežli mlčet a pochopit něco špatně
Jízdy
- před první jízdou se naučte umístění pedálů – zleva Spojka / Brzda / Plyn, můžete využít moji pomůcku a zapamatovat si spojení Systém Bezpečné Práce
- před první jízdou se naučte rychlostní stupně na řadící páce, které se liší víceméně jen umístěním zpátečky – první až pátý stupeň bývá běžně umístěn na stejném místě
- zapřemýšlejte nad vhodnými botami – nechcete úplně měkkou podrážku, abyste měli zpětnou vazbu od pedálů
- zařiďte si sluneční brýle, pokud máte dioptrie, sluneční brýle s dioptriemi – osobně jsem je během jízd nikdy nevyužil, především proto, že jsem jezdil převážně za tmy, ale nyní je při řízení vozu využívám téměř neustále
- počítejte s tím, že začátky budou těžké, a možná vám bude připadat, že informačních vstupů je příliš – což je, s více jízdami a větší praxí bude náročnost ubývat
- zvykněte si na to, že vedle vás sedí osoba, která kdykoliv může převzít řízení – budete dělat chyby, a budete jich dělat hodně, ale nemějte z toho těžkou hlavu – poučte se z chyb, i když spousty z nich budete neustále opakovat – je to přirozené
- obří nevýhoda autoškoly je ta, že nemůžete přijít domů a trénovat – podle zákona můžete bez řidičského průkazu sedět za volantem pouze s učitelem autoškoly – musíte tak využít maximálně všechny jízdy, které pro vás budou dostupné
- buďte během jízd klidní a nestresujte, pokud se na křižovatce nerozjedete a nějaký idiot na vás bude troubit, nic si z toho nedělejte – je to jeho mindrák, s vámi to nemá nic společného
- během prvních jízd nebudete řešit předpisy, takže se soustřeďte na řazení, pedály a silnici před vámi, nezapomeňte ale už od začátku používat zpětná zrcátka a sledovat po očku situaci za sebou
- jako u všeho, ne každý učitel autoškoly bude dobrý, a ne každý instruktor vám vysvětlí dobře základy – doporučuji po první jízdě zkouknout videa na Youtube na základy jako je rozjezd a řazení, protože je možné, že některé aspekty špatně pochopíte a může se to s vámi táhnout velký kus autoškoly (u mě to bylo nepoužívání plynu při rozjezdu)
- odhad na to, kdy brzdit, jak moc a na to, jak zatáčet atd. získáte časem a zkušenostmi – buďte připraveni na divokou jízdu
- mějte pod kontrolou své emoce, pokud jste například před jízdou nervózní, řekněte si nahlas: “jsem nervózní, čeká mě jízda” - tím, že emoce pojmenujete, snižujete jejich intenzitu
- uvědomte si, že krátkodobý stres je pro nás užitečný – udržuje nás bdělými a schopni výkonů – pokud jsem tedy před jízdou ve stresu, řeknu si: “Jsem nabuzený a připraven podávat optimální výkon – tuhle výzvu zmáknu!”
- naučte se dobře teorii, protože čím méně budete za běhu přemýšlet nad tím, kdo má přednost nebo co znamená jaká značka, tím lépe pro vás
- nebojte se ptát instruktora na věci které neznáte i v případě, že byste je znám měli – lepší se zeptat a být za blba nežli se nezeptat a udělat fatální chybu
- po každé jízdě si udělejte zápisky z jízdy, kam si poznamenejte, co děláte dobře, co děláte špatně a shrňte si celou jízdu
- často vám během jízd bude instruktor říkat: “Tady komisař při zkouškách rád…” - zapisujte si i tyto cenné informace
- couvání jsem dělal krátce asi dvakrát za celou dobu jízd a jednou několikrát den před zkouškou – připravte se na to, že této oblasti nemusí být věnováno příliš pozornosti, a opět doporučuji teoretická videa “jak na to”, kterých je plný YouTube
- nebojte se pojmenovávat během jízdy věci nahlas - “Tady je stopka”, “Budu dávat přednost zprava” atd. – zvědomujete si tím situaci a jste pozornější
- učte se rozhlížet na železničních přejezdech otočením celé hlavy na obě strany a otáčením hlavy doprava na parkovištích – bude se vám to hodit u závěrečných zkoušek
- buďte klidní, i když na vás bude instruktor křičet a jebat vás – je to běžné, budete pod tlakem, ale je nutné zachovat klid
- reálné dopravní situace a někteří řidiči, co nemají mít vůbec řidičák vám dokážou dosti zvednout hladinu stresu – pokud neunesete instruktora v autoškole, budete mít velký problém při samostatném řízení
Zkoušky
- spoustu stresu a nervozity eliminujete tak, že nebudete sdělovat lidem termín svých zkoušek – sdělte ho jen relevantním osobám
- pokud den před zkouškami neumíte teorii, nezasloužíte si řidičský průkaz – pár dní před zkouškami si vše intenzivně zopakujte, ale otázky k testům byste měli již dobře znát
- pokud pochybujete o ovládání auta autoškoly – stěrače, světla, zrcátka atd. - stáhněte si manuál k automobilu kterým jezdíte na internetu a vytiskněte si relevantní strany
- pokud máte ve vašem městě těžké křižovatky nebo vám nějaké dělají problém, jděte se na místo podívat, případně použijte Google StreetView (ikonka panáčka vpravo dole, kterou přesunete na ulici na mapách Google)
- připravte si vše na ráno – oblečení, veškeré požadované doklady a peníze pro správní poplatky (v mém případě 700 Kč za zkoušku + 200 Kč k žádosti o řidičský průkaz), mějte časový plán a buďte organizovaní
- pokud jste osoba, která hodně stresuje, nastavte si budík minimálně tři hodiny před zkouškami – po ránu máme největší hodnotu stresového hormonu kortizol, která časem klesá – nechcete přidávat stres již k vysoké hodnotě stresu
- jděte na místo včas, v klidu a s dostatkem času navíc – nechcete přijít pozdě a zbytečně se stresovat
- k úřadu jděte pěšky nebo se nechce přiblížit tak, abyste měli procházku alespoň 20 minut – probere vás to a obdržíte spoustu energie
- pokud děláte zkoušky v období, kdy již ráno svítí sluníčko – alespoň deset minut venku nepoužívejte sluneční brýle, díky čemuž se vaše tělo dostatečně probudí (sluneční svit vnímaný očima reguluje naše vnitřní hodiny)
- neměňte návyky – pokud jste zvyklý ráno snídat, nasnídejte se, pokud ne, nesnídejte
- ač by vám přišlo logické si dát před zkouškami kávu nebo energetický nápoj, nedělejte to – zvýší vám to hladinu stresu a budete více roztržití a podráždění – kofeinu se před zkouškami vyhněte
- buďte optimističtí – pokud si řeknete: “To ani náhodou neudělám”, potom to pravděpodobně neuděláte
- je třeba si nastavit pozitivní mysl a říct si: “Dám tomu maximum. Nevadí, když selžu, poučím se z toho, ale pokusím se to zdolat na první pokus – je to výzva!”
- k úřadu jděte pěšky, nebo se nechce přiblížit tak, abyste šli alespoň 20 minut – probere vás to a obdržíte spoustu energie
- o technické prohlídce vozidla, kapalinách v motoru atd. jsme se učili až na místě v den zkoušek – je dobré se tyto věci naučit předem, případně si rozhodně vezměte zápisník a dělejte si v průběhu prezentace poznámky
- pokud bude ve skupině lidí někdo, kdo zkoušky opakuje – zeptejte se ho, v čem selhal
- mezi nejčastější příčiny selhání u praktických zkoušek patří:
- stopka – nezastavení (ignorace), nedošlo k úplnému zastavení, zastavení v místě bez patřičného výhledu
- nedání přednosti v jízdě – přednost zprava, značka (nevšimnutí si), nedání přednosti na kruhovém objezdu
- semafor – žlutá – na žlutou se stojí, jediná výjimka, když jsem rozjetý a už by byl problém bezpečně zastavit
- cyklisti – objet 1.5 m
- zásah instruktora – dělání věci na poslední chvíli (prudké brždění, vyhýbání se) - sledovat situaci, reagovat včas a předvídat
- velkou část času strávíte čekáním, ať už na teoretický, ale i praktický test – pokud máte nějaký relaxační rituál (dýchání, progresivní svalová relaxace atd.), nebojte se ho použít
- můžete si vzít oblíbenou knihu a mějte po ruce relaxační obrázek v případě, že byste cítili velkou hladinu stresu – ideální je obrázek přírody či místa, kde jste se cítili skvěle
- pokud potřebujete více nabudit (jste ospalý, což bude nepravděpodobné) - prodlužte nádech a zkraťte výdech (zvýší se srdeční tep)
- pokud potřebujete více uklidnit, potom zkraťte nádech a mějte delší výdechy (sníží se srdeční tep)
- před teoretickým testem budete poučeni, buďte pozorní a dbejte pokynů
- nezapomeňte si vypnout zvuk u mobilního telefonu
- každou otázku u testu si řádně a v klidu projděte minimálně dvakrát, na test je dostatek času, je hloupost selhat kvůli zbrklosti
- pokud by byl komisař při jízdě na vážkách, zda vám řidičák dát, větší počet bodů z teoretických testů může hrát roli – je tedy dobré mít teorii opravdu zmáknutou a nedělat při testu zbytečné chyby
Zkouška – během jízdy
- dojděte si před jízdou na záchod, nechcete na kruháči přemýšlet nad plností svého močáku
- pokud jste před jízdou hodně nervózní, dejte si ideálně na čerstvém vzduchu pár hlubokých dechů – nádech alespoň 3 vteřin, výdech 3-6 vteřin
- přepněte telefon do režimu letadlo (odpojí se od sítí), aby vám nevibroval v kapse
- až budete přicházet k autu a uvidíte poprvé komisaře, řádně se usmějte a slušně a hlasitě pozdravte – uděláte tak lepší první dojem
- při menších chybách může o vašem úspěchu rozhodnout osobní sympatie, proto buďte zdvořilý, slušní a snažte se dělat dobrý dojem
- pokud jste nervózní, nebojte se to posádce auta přiznat – sníží to intenzitu prožitku
- v klidu si vyslechněte úvodní informace od komisaře, i když pravděpodobně bude opakovat, co jste vyslechli již před teoretickou zkouškou
- nezapomeňte na pás a poprosit posádku auta, aby si ho také vzala
- ač vám bude komisař dávat pokyny (např. Jeďte zde doprava), váš hlavní cíl je soustředit se na dopravní situaci a dodržovat předpisy
- nebojte se pojmenovávat věci nahlas a tím si je zvědomovat, což se mi vyplatilo: “Támhle je stopka, budu muset zastavit”, “Blíží se přechod pro chodce, momentálně žádné nevidím”, “Jsem v obytné zóně, je zde přednost zprava” – díky zvědomování se nestane, že nezastavíte na stopce nebo přejedete zákaz
- nenechte se vykolejit komisařem – když třeba čekáte na křižovatce, až vám dopravní situace dovolí vyjet, komisař může začít vydávat různé zvuky či komentovat “tady jste mohl jet” - buďte v klidu a vyjeďte teprve, až to vyhodnotíte jako bezpečné
- pokud vám chcípne auto, nepanikařte – v klidu nastartujte znovu
- základem je být klidný, mít přehled a nenechat se vykolejit ani nachytat
- snažte se působit během jízdy optimisticky, občas se usmějte a pokud to situace dovolí, klidně se na něco relevantního zeptejte, např. “Támhle to vypadá na nějakou nehodu, mám informovat řidiče za mnou výstražným znamením?” – demonstrujete tím, že chcete být dobrým a informovaným řidičem, a komisaři velice rádi poučují – nechte se
- rozhodně se ale neptejte na věci, za které ihned vyletíte: “Je tu přednost zprava nebo jsem na hlavní?”
- pokud uděláte chybu a víte o ní, nikdy na ní neupozorňujte – když například projedete červenou, pořád je pravděpodobnost, že si toho komisař nevšiml
Videokurzy jsou skvělým způsobem učení nových věcí. Co takhle se z pohodlí domova naučit hru na klavír?
Preventivní příprava – budování odolnosti
- základem úspěšného zakončení závěrečných zkoušek je především zvládnutí stresové situace
- můžete se dopředu zocelit například sportem, kdy své tělo vystavujete velkému fyzickému stresu – čímž budete odolnější i vůči tomu psychickému, protože reakce těla je stejná
- zkuste také studenou sprchu – další forma stresu, kdy tělo vystavíte nepříjemným podmínkám, a zároveň vás to zocelí psychologicky – je dobré k tomu dojít tak, že každý den na konci sprchy dejte kohoutek trochu doprava tak, aby vám to bylo nepříjemně – průběžně budete posouvat více doprava a jednoho dne budete stát pod ledovou vodou
- účelově vyhledávejte stres a nekomfortní situace, tedy choďte mimo svou komfortní zónu – zkuste adrenalinové zážitky, mluvte s cizími lidmi nebo na veřejnosti, dělejte, co nechcete dělat – díky tomu se zocelíte a když se budete vystavovat cílenému stresu, budete mít lépe pod kontrolou ten stres, který vám přinese život
Pokud se chcete dozvědět více o tom, jak jsem dělal autoškolu, přečtěte si následující články:
Jak jsem dělal autoškolu 1/5 - teorie
Jak jsem dělal autoškolu 2/5 - první jízda
Jak jsem dělal autoškolu 3/5 - jízdy
Jak jsem dělal autoškolu 4/5 - závěrečné zkoušky
Jak jsem dělal autoškolu 5/5 - závěrečné zkoušky - jízda
Mohlo by vás zajímat
- Jak jsem začal meditovat a cítím se skvěle. Když jsem se začal vzdělávat v oblasti seberozvoje, často jsem potkával slovo meditace. Z mého pohledu jsem si představil mnicha, so každý de...
- Jak jsem dělal autoškolu 2/5 - první jízda Sedačka, zrcátka, bezpečnostní pás, volant, pedály, řadící páka, ruční brzda. Po pár týdnech teorie v autoškole jsme si domluvili první jízdu a tenhle článek po...
- Jak jsem si dělal osobnostní test Na internetu najdeme mnoho osobnostních testů, jenž nám slibují kompletní informace o tom, jak se chováme a proč. Jak moc jsou přesné a co nám vlastně řeknou? M...
- Co s tím - práce Poslední týdny jsem zažíval temnější období, které bylo doprovázeno depresí. Součástí problému je i aktuální zaměstnání, o čemž jsem mluvil v minulém článku. Ny...
- Jak jsem šel na první rande Můj návrat na seznamku přinesl ovoce a v rychlém čase jsem měl domluvené první rande. Týden utekl jako voda a abych si maximalizoval šanci na úspěch v této obla...