Recenze audioknihy Kdy

V našem životě se často soustředíme na „co, proč a jak“. Daniel Pink svou knihou ukazuje, že stejně důležité je ptát se „kdy“. Kdy bychom měli dělat důležitá rozhodnutí? Čím je lepší začít – dobrou, nebo špatnou zprávou? Proč nechodil na lékařská vyšetření odpoledne? V recenzi audioknihy Kdy nahlédneme do světa správného načasování.

Kdybych měl popsat tuto knihu jednou větou, pak bych uvedl „Jedná se o komplexní a ucelený souhrn výzkumu v oblasti načasování“.

Den

Napříč světem i kulturami nalezneme jeden univerzální denní vzorec. Ráno máme více energie a dokážeme lépe analyticky a logicky přemýšlet. Odpoledne přichází propad, kdy se špatně rozhodujeme a z naší strany přichází nejvíce chyb. Proto je dobré vyhnout se zdravotním prohlídkám a operacím odpoledne a zkoušet je objednat raději do ranních hodin. Ráno jsme obecně skvěle nastaveni pro řešení úkolů, a právě největší výzvy a nejtěžší úkoly bychom si měli nechat pro toto období.

Přesto existují výjimky dle našeho chronotypu. Znamená to, že někteří z nás jsou biologicky přizpůsobeni spíše na život v noci a mají odlišný vzorec. Tyto osoby jsou sovy, zatímco ranní osoby jsou skřivani. Kniha popisuje naše chronotypy a dává rady a tipy k tomu, jaké druhy úkolů je vhodné řešit v jaké fázi dne. Také jsem se dozvěděl, kdy je nejlepší cvičit.

Odpoledne

Odpolední propad hraje zásadní roli ve výsledcích. Může jít o nepřesná lékařská vyšetření, špatná rozhodnutí soudců, horší úspěšnost v testech a celkově horší výkon. Z toho důvodu autor v odpoledních hodinách doporučuje častější, krátké přestávky, ideálně ve formě pohybu, například krátké procházky.

Další možností je krátký šlofíček v délce 10-20 minut, který by nikdy neměl přesáhnout tuto délku. Pokud chcete efektivní odpolední nakopnutí, potom je nejlepší dát si kávu a ihned poté si krátce schrupnout. Účinky kofeinu po vypití kávy začínají zhruba za 25 minut, a tudíž se po krátkém šlofíčku probudíte, a ještě k tomu dostanete kofeinové nabuzení. Nejlepší čas na šlofík je mezi 2 a 3 hodinou odpolední.

Audioknihy pro váš rozvoj

Počátky a konce

Pokud chcete začít s něčím novým nebo vytvořit změnu, využívejte pondělky, začátky měsíců nebo své narozeniny a výročí. Lidé, kteří jsou uvedeni jako první v seznamu pro volby mají vyšší pravděpodobnost zvolení. A kdy mít svatbu? Statisticky nejlépe ve věku 25 až 32 let, rozhodně až po dokončení škol a vzdělání a poté, co spolu strávíte ve vztahu minimálně rok.

Když si vzpomínáme na nějakou událost, hodnotíme film nebo jídlo, největší indikátor naší spokojenosti a to, co si budeme nejvíce pamatovat, je závěr. Zakončete svůj den tím, že si sepíšete úspěchy a plánujte na další den. Na konci školního roku udělejte něco speciálního, zakončete dovolenou něčím velkolepým a pokud něco prodáváte, dejte svým zákazníkům milé překvapení na konci jejich nákupu.

Do školy

Jednou z věcí, kterou kniha popisuje, je například počáteční čas vyučování pro mladistvé na střední škole. Děti počínaje pubertou mají totiž biologicky nastavené hodiny tak, aby chodili spát pozdě v noci a vstávali až později ráno. Nedostatek spánku zvyšuje pravděpodobnost deprese, sebevražd, závislostí a dopravních nehod. Řada středních škol přesto začíná vyučování velmi brzy, čímž jde proti jejich přirozeném rytmu.

Když se v praktickém světě začátek vyučování odsunul až na půl devátou, studentům se zvedla úspěšnost i pravděpodobnost úspěšného absolvování školy. Autor zde uvádí i skvělé přirovnání. Představme si, že se ve škole objeví virus, který se bude přenášet mezi studenty a zhorší jim výsledky. Naštvaní rodiče by požadovali karanténu do vyřešení. Velice snadno se tedy soustředíme na “co”, ale často ignorujeme “kdy”. Tak schválně, v jakou dobu začíná vyučování na středních školách mladistvým, které znáte vy?

Vitamín D3+K2 - podpora imunity, zdraví kostí a zubů

Shrnutí

Popsané příklady jsou jen střípkem z celé mozaiky. Kniha Kdy je hodně komplexním pohledem do světa načasování, což je její silná, ale zároveň i slabá stránka. Pokud hledáte praktické tipy do života, pak je jich kniha plná a je jen na vás, co si z ní odnesete a aplikujete do života. Například já si odnesl to, že bych neměl jíst oběd u pracovního stolu, ale měl bych ideálně změnit prostředí.

Zároveň je ale slabou stránkou knihy právě její obsah, protože časem nudí. Mnoha témat se mele stále do kola, a poslouchat hodinu o tom, kdy je nejlépe začít, může být pro mnohé ubíjející. Na rychlé čtení či poslech to možná není, ale pokud chcete ucelenou a snadno popsanou sbírku výzkumů v oblasti správného načasování, pravděpodobně nenajdete lepší zdroj.

Audiokniha

Audioknihu Kdy recenzuji v rámci affiliate spolupráce s poskytovatelem českých audioknih ProgresGuru. Knihu předčítá Jiří Schwarz a z mého pohledu odvádí skvělou práci. Text je srozumitelný i při dvojnásobné rychlosti přehrávání a intonace a práce s hlasem je velice příjemná na poslech.

Hodnocení

Klady: Splňuje, co slibuje. Pokud optimalizujete svůj život a hledáte další nástroje, zde jich naleznete opravdu dost.
Zápory: Příliš technické a monotónní, časem nudí. Možná až příliš mnoho tipů a výzkumů, málo příběhů a čtenářského uvolnění.